dinsdag 2 maart 2010

Roel Groenwegen droomt van EK … als arbiter!



Roel Groenewegen is één van de jongeren binnen MVV’27 die er voor zorgt dat de pupillenwedstrijden in goede banen worden geleid. Binnenkort neemt hij deel aan de spelregelwedstrijd voor de jeugd. Deze vindt plaats in Schiedam, op 4 maart. Later hoopt Roel één van Nederlands beste scheidsrechters te worden. In dit interview vertelt hij over zijn ervaringen en dromen. ‘Over 20 jaar ben ik één van de Nederlandse scheidsrechters op het EK.’


Door Sjoerd de Vos & Dik Groenewegen

Roel, waarom ben jij begonnen met het fluiten van wedstrijden?

,,Ik ben begonnen met fluiten van wedstrijden, omdat ik het scheidsrechtersvak boeiend vind. Voetbal vind ik een fantastische sport en door het fluiten zorg je ervoor dat ook anderen hun hobby uit kunnen oefenen. Daarnaast konden ze bij MVV ’27 wel een paar (jeugd)scheidsrechters gebruiken.’’


Wat is het leuke aan wedstrijden fluiten?

,,Het leuke is dat de wedstrijd in jouw handen ligt. Jij bepaalt wat er gebeurd. Daarnaast kan je tegelijkertijd andere mensen zien voetballen en kan je genieten van mooie acties van spelers en speelsters.’’


Wat is minder leuk?

,,Soms is het slechte weer vervelend en slecht weer hebben we helaas vaak genoeg in Nederland. Vervelend is de kritiek die je soms krijgt. Je gaat er altijd vanuit dat je de juiste beslissing neemt. Soms neem je een verkeerde beslissing, maar daar kan ik wel mee omgaan. Gelukkig krijg ik ook vaak genoeg complimenten.’’


Jij voetbalt zelf ook. Denk jij het soms wel eens beter te weten dan de scheidsrechter die jouw wedstrijd fluit?

,,Dat komt geregeld voor. Bijvoorbeeld bij buitenspelsituaties. Er zijn grensrechters die hun vlag opsteken voor buitenspel, ook al gaat de bal een heel andere richting op. Scheidsrechters vergeten ook vaak de voordeelregel toe te passen. Ik ben het eigenlijk wel een aantal keer per wedstrijd niet eens met de scheidsrechter en mijn medespelers weten dat ik dan ook wel eens wat roep richting de leidsman.’’


Is het vroege opstaan geen probleem voor jou, want de meeste wedstrijden die jij fluit beginnen vaak vroeg?

,,De wedstrijden beginnen nou eenmaal vroeg, omdat er altijd ontzettend veel wedstrijden op het programma staan en die moeten wel allemaal gespeeld worden. Vroeg opstaan is voor mij nooit een probleem geweest en dat heeft mijn familie nog wel eens geweten.’’


Wat is je ambitie als scheidsrechter?

,,Ik wil graag KNVB-scheidsrechter worden en fluiten in het betaalde voetbal. Wie weet is het mogelijk om op de internationale scheidsrechterslijst te komen. Vorig jaar tijdens het EK in Zwitserland en Oostenrijk was Pieter Vink als scheidsrechter aanwezig. Toen heb ik tegen mijn vrienden gezegd: ‘Over 20 jaar ben ik één van de Nederlandse scheidsrechter op het EK. Dat is toch wel droom van mij. Binnenkort start ik met de scheidsrechterscursus voor Junioren en hoop ik steeds een stap hogerop te komen. Ik hoop dat MVV mij daarin wil begeleiden.’’


Tot slot: waarom moeten jongens en meisjes meedoen aan een jeugdscheidsrechterscursus en wat voor raad wil je ze meegeven?

,,Ik denk dat het sowieso goed is voor de ontwikkeling van een voetballer. Je komt meer te weten over de spelregels en zelfs hoe je tactisch beter kunt worden. Daarnaast is er in Nederland een tekort aan scheidsrechters, vooral in het amateurvoetbal. Kijk maar binnen onze eigen vereniging. Te vaak zie je dat scheidsrechters meerdere wedstrijden fluiten en dat er voor veel wedstrijden geen scheidsrechter beschikbaar is. Dus jongens, en ook heel belangrijk: meisjes, meld je gewoon aan voor de cursus en word scheidsrechter. Je helpt je vereniging er enorm mee en het is goed voor je eigen voetbalontwikkeling!’’


Geen opmerkingen:

Een reactie posten